Modul 11 - Læringsdesign
Tema:
Verb, engelsk
Målgruppe:
4.klasse
Forkunnskaper:
Jeg vet hva verb her, jeg vet hvordan jeg kan utføre verb med kroppen, jeg kan finne verb i en ukjent tekst
Kompetansemål:
Finne likheter mellom ord og uttrykksmåter i engelsk
Bruke enkle lytte- og talestrategier
Lytte til og forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i
Forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i
Læringsaktiviteter:
Innføring av verb med film fra YouTube av verb
Leke Simon says, med fokus på verb
Gruppearbeid med utdeling av ord - hvilke er verb?
Individuell sluttvurdering hvor elevene skal finne verb i ukjent tekst
Vurdering:
Formativ: Observasjon av elevene gjennom leken. Hvem henger med? Henger flere med etter endt lek?
Observasjon og veiledning av gruppearbeid. Finner de riktig ord? Finner alle riktig ord?
Summativ: Individuell test med tilrettelagt nivå for enkelteleven. Eleven skal finne verb i ukjent tekst.
Biggs:
I følge Biggs er det viktig å se undervisning, læringsaktivitet og vurdering i sammenheng med utbytte. Biggs operer med tre ulike nivåer.
Nivå 1: Det studenten gjør - prøver studenten å løse oppgaven? Er studenten god eller dårlig? Blame the student, hvis ikke opplegget fungerer.
Nivå 2: Det læreren gjør - måten undervisningen blir formidlet på via læreren. Kompetanse og erfaring for å lære bort på en god måte.
Nivå 3: Det studenten gjør - med oppnåelse av læringen. Å se eleven og hva som faktisk skaper læring.
Addie:
Handler om å bruke læringsteori ved design og utvikling av lærestoff.
Addie står for
Analyze: Bevisstgjøre elevene på hva verb er, sammenheng med å se og gjøre. Sammen finner vi ut.
Design: Lærer motiverer og viser ved visuell og praktisk gjennomføring.
Develop: Sammen prøver, lærer, utfører og tilegner vi oss kunnskapen.
Implement: Alle med, bruke kroppen. Stor nok plass. Ute?
Evaluate: Observasjon, samtale, summativ testing.
Tema:
Verb, engelsk
Målgruppe:
4.klasse
Forkunnskaper:
Jeg vet hva verb her, jeg vet hvordan jeg kan utføre verb med kroppen, jeg kan finne verb i en ukjent tekst
Kompetansemål:
Finne likheter mellom ord og uttrykksmåter i engelsk
Bruke enkle lytte- og talestrategier
Lytte til og forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i
Forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i
Læringsaktiviteter:
Innføring av verb med film fra YouTube av verb
Leke Simon says, med fokus på verb
Gruppearbeid med utdeling av ord - hvilke er verb?
Individuell sluttvurdering hvor elevene skal finne verb i ukjent tekst
Vurdering:
Formativ: Observasjon av elevene gjennom leken. Hvem henger med? Henger flere med etter endt lek?
Observasjon og veiledning av gruppearbeid. Finner de riktig ord? Finner alle riktig ord?
Summativ: Individuell test med tilrettelagt nivå for enkelteleven. Eleven skal finne verb i ukjent tekst.
Biggs:
I følge Biggs er det viktig å se undervisning, læringsaktivitet og vurdering i sammenheng med utbytte. Biggs operer med tre ulike nivåer.
Nivå 1: Det studenten gjør - prøver studenten å løse oppgaven? Er studenten god eller dårlig? Blame the student, hvis ikke opplegget fungerer.
Nivå 2: Det læreren gjør - måten undervisningen blir formidlet på via læreren. Kompetanse og erfaring for å lære bort på en god måte.
Nivå 3: Det studenten gjør - med oppnåelse av læringen. Å se eleven og hva som faktisk skaper læring.
Addie:
Handler om å bruke læringsteori ved design og utvikling av lærestoff.
Addie står for
Analyze: Bevisstgjøre elevene på hva verb er, sammenheng med å se og gjøre. Sammen finner vi ut.
Design: Lærer motiverer og viser ved visuell og praktisk gjennomføring.
Develop: Sammen prøver, lærer, utfører og tilegner vi oss kunnskapen.
Implement: Alle med, bruke kroppen. Stor nok plass. Ute?
Evaluate: Observasjon, samtale, summativ testing.
Kommentarer
Legg inn en kommentar