Gå til hovedinnhold

Læringsdesign

Modul 11 - Læringsdesign

Tema: 
Verb, engelsk

Målgruppe:
4.klasse

Forkunnskaper: 
Jeg vet hva verb her, jeg vet hvordan jeg kan utføre verb med kroppen, jeg kan finne verb i en ukjent tekst

Kompetansemål:
Finne likheter mellom ord og uttrykksmåter i engelsk
Bruke enkle lytte- og talestrategier
Lytte til og forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i
Forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i

Læringsaktiviteter: 
Innføring av verb med film fra YouTube av verb
Leke Simon says, med fokus på verb
Gruppearbeid med utdeling av ord - hvilke er verb?
Individuell sluttvurdering hvor elevene skal finne verb i ukjent tekst

Vurdering: 
Formativ: Observasjon av elevene gjennom leken. Hvem henger med? Henger flere med etter endt lek?
Observasjon og veiledning av gruppearbeid. Finner de riktig ord? Finner alle riktig ord?
Summativ: Individuell test med tilrettelagt nivå for enkelteleven. Eleven skal finne verb i ukjent tekst.

Biggs: 
I følge Biggs er det viktig å se undervisning, læringsaktivitet og vurdering i sammenheng med utbytte. Biggs operer med tre ulike nivåer.

Nivå 1: Det studenten gjør - prøver studenten å løse oppgaven? Er studenten god eller dårlig? Blame the student, hvis ikke opplegget fungerer.

Nivå 2: Det læreren gjør - måten undervisningen blir formidlet på via læreren. Kompetanse og erfaring for å lære bort på en god måte.

Nivå 3: Det studenten gjør - med oppnåelse av læringen. Å se eleven og hva som faktisk skaper læring.

Addie: 
Handler om å bruke læringsteori ved design og utvikling av lærestoff.
Addie står for
Analyze: Bevisstgjøre elevene på hva verb er, sammenheng med å se og gjøre. Sammen finner vi ut.
Design: Lærer motiverer og viser ved visuell og praktisk gjennomføring.
Develop: Sammen prøver, lærer, utfører og tilegner vi oss kunnskapen.
Implement: Alle med, bruke kroppen. Stor nok plass. Ute?
Evaluate: Observasjon, samtale, summativ testing.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Læring i en digital tid

kilde:  http://www.mobilevillage.com/cheaper-ipad-2018-ipad-vs-2017-ipad/ Arbeidskrav 4, oppgave 1. Noe som opptar meg ved læring i en digital tid, er rett og slett voksnes/ læreres bevisste bruk av digitale verktøy. Når blir for mye for mye, når er det for lite i bruk? Jeg jobber på en barneskole hvor bruken er nokså høy når det kommer til digitale ressurser. Elevene har hver sin iPad eller PC. Noen klasser er svært strukturerte og har hatt en jevn innføring av bruk rundt digitale verktøy gjennom flere klassetrinn, mens andre klasser, gjerne med eldre lærere, ofte henger noe igjen. Jeg finner spesielt eldre kvinner noe mindre lærevillige til digitale verktøy. Er dette tilfeldig? Jeg har jobbet som lærer i noen få år, men er ikke selv kontaktlærer. Jeg er faglærer. I år har jeg tatt i bruk OneNote med mine elever og sakte, men sikkert, begynt å få en strukturert gjennomføring av programmet. Som faglærer er jeg innom flere forskjellige trinn og ser elever som hadd...

Åpent innhold

Engelskundervisning 4.trinn Mål:  forstå hovedinnholdet i rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger lage egne tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur forstå preposisjon, verb og adjektiv På forhånd har vi hatt undervisning og innføring av både eventyr, sanger og grammatikk.  Elevene skal nå avslutningsvis gjøre denne tenkte oppgaven som en oppsummering av de ulike målene.  Åpent innhold: Elevene skal høre og lese et lite eventyr og streke under med ulike farger hvor de finner preposisjoner, verb og adjektiv. Her er jeg nøye med å finne film og tekst som hører sammen.  Ved bruk av åpent innhold bør man være kritiske til hva man bruker. Man må være nøye med å se gjennom at innholdet faktisk stemmer overens med tittel, bilder og tekst. Spesielt med unge elever bruker jeg gjerne innhold fra nettsteder beregnet for undervisning. Jeg bruker ofte materialer fra Learn English kids, som er en undervisningside. Her er det my...

Resultat formativ test

Jeg valgte å utføre en Kahoot for 6.trinn i mat og helse. Testen skal gjennomføres i gruppe og være en gøyal repeterende test over viktigheten med bevisste valg ved kjøkkenet og med rett bruk av redskaper og hygiene. Testen skal utføres i grupper. Her ser dere utvalg av testen som består av seriøse, viktig spørsmål og svar, men også med humor og tull. Det må rulleres i gruppen hvem som går frem til pcen for å svare. Kahoot er veldig kjekt for denne aldersgruppen. Det er gøy med musikk, nedtelling og med gitte svaralternativer. Det er også et selvforklarende program for læreren å lage testen i. Det er så lettvint å lage til egne tester, samt lime inn bilder og variere hele testen med diagram, to eller flere alternativer osv. Man må ha lite kunnskap om digitale programmer for å lykkes i Kahoot. Praktiske fag er nok fag man prioriterer lite å bruke underveisvurdering i, i form av tester som for eksempel Kahoot. Elevene derimot synes dette er en motiverende måte å ha under...