Gå til hovedinnhold

Læring i en digital tid







Arbeidskrav 4, oppgave 1.

Noe som opptar meg ved læring i en digital tid, er rett og slett voksnes/ læreres bevisste bruk av digitale verktøy. Når blir for mye for mye, når er det for lite i bruk?

Jeg jobber på en barneskole hvor bruken er nokså høy når det kommer til digitale ressurser. Elevene har hver sin iPad eller PC. Noen klasser er svært strukturerte og har hatt en jevn innføring av bruk rundt digitale verktøy gjennom flere klassetrinn, mens andre klasser, gjerne med eldre lærere, ofte henger noe igjen. Jeg finner spesielt eldre kvinner noe mindre lærevillige til digitale verktøy. Er dette tilfeldig?

Jeg har jobbet som lærer i noen få år, men er ikke selv kontaktlærer. Jeg er faglærer. I år har jeg tatt i bruk OneNote med mine elever og sakte, men sikkert, begynt å få en strukturert gjennomføring av programmet. Som faglærer er jeg innom flere forskjellige trinn og ser elever som hadde trengt mer digitale redskaper for å vekke motivasjon og også øke forståelsen av temaer. Jeg ser også elever som blir "bombardert" med den ene appen etter den andre, og som har fått nok av iPaden før vi i det hele tatt er igang med undervisningsøkten. Jeg vet IKT i skolen er nokså nytt. Mange lærere har knapt fått kurs i de ulike programmene og må derfor tilegne seg kunnskap på egenhånd, noe jeg ser er utfordrende blant flere av mine kollegaer. Jeg tror det er svært viktig med en ledelse som tar IKT-bruken i skolen på alvor og setter lærerne til riktig opplæring av verktøyene, slik at vi kan dra nytte av de pedagogisk, som tross alt er vår hovedoppgave.

Frem til nå har denne MOOC-en vært rettet mot spesielt de eldre elevene i skolen. Gjerne fra VGS og oppover. Jeg håper det vil komme flere innspill til riktig pedagogisk bruk også i grunnskolen, hvor chatting og asynkron kommunikasjon kan være utfordrende å få til på en konstruktiv måte. Her kan det ofte bli "drittsnakking" "utestenging" og "tullprat".



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Åpent innhold

Engelskundervisning 4.trinn Mål:  forstå hovedinnholdet i rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger lage egne tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur forstå preposisjon, verb og adjektiv På forhånd har vi hatt undervisning og innføring av både eventyr, sanger og grammatikk.  Elevene skal nå avslutningsvis gjøre denne tenkte oppgaven som en oppsummering av de ulike målene.  Åpent innhold: Elevene skal høre og lese et lite eventyr og streke under med ulike farger hvor de finner preposisjoner, verb og adjektiv. Her er jeg nøye med å finne film og tekst som hører sammen.  Ved bruk av åpent innhold bør man være kritiske til hva man bruker. Man må være nøye med å se gjennom at innholdet faktisk stemmer overens med tittel, bilder og tekst. Spesielt med unge elever bruker jeg gjerne innhold fra nettsteder beregnet for undervisning. Jeg bruker ofte materialer fra Learn English kids, som er en undervisningside. Her er det my...

Resultat formativ test

Jeg valgte å utføre en Kahoot for 6.trinn i mat og helse. Testen skal gjennomføres i gruppe og være en gøyal repeterende test over viktigheten med bevisste valg ved kjøkkenet og med rett bruk av redskaper og hygiene. Testen skal utføres i grupper. Her ser dere utvalg av testen som består av seriøse, viktig spørsmål og svar, men også med humor og tull. Det må rulleres i gruppen hvem som går frem til pcen for å svare. Kahoot er veldig kjekt for denne aldersgruppen. Det er gøy med musikk, nedtelling og med gitte svaralternativer. Det er også et selvforklarende program for læreren å lage testen i. Det er så lettvint å lage til egne tester, samt lime inn bilder og variere hele testen med diagram, to eller flere alternativer osv. Man må ha lite kunnskap om digitale programmer for å lykkes i Kahoot. Praktiske fag er nok fag man prioriterer lite å bruke underveisvurdering i, i form av tester som for eksempel Kahoot. Elevene derimot synes dette er en motiverende måte å ha under...