Engelskundervisning 4.trinn
Mål:
- forstå hovedinnholdet i rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger
- lage egne tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur
- forstå preposisjon, verb og adjektiv
På forhånd har vi hatt undervisning og innføring av både eventyr, sanger og grammatikk.
Elevene skal nå avslutningsvis gjøre denne tenkte oppgaven som en oppsummering av de ulike målene.
Åpent innhold:
Elevene skal høre og lese et lite eventyr og streke under med ulike farger hvor de finner preposisjoner, verb og adjektiv. Her er jeg nøye med å finne film og tekst som hører sammen.
Ved bruk av åpent innhold bør man være kritiske til hva man bruker. Man må være nøye med å se gjennom at innholdet faktisk stemmer overens med tittel, bilder og tekst. Spesielt med unge elever bruker jeg gjerne innhold fra nettsteder beregnet for undervisning.
Jeg bruker ofte materialer fra Learn English kids, som er en undervisningside. Her er det mye gratis godt stoff som jeg da vet jeg har lov å bruke.
Film
Tekst
Elevene skal deretter skrive sin egen versjon av eventyret, med sine preposisjoner, verb og adjektiv.
Elevene skriver ned 5-10 av disse på forhånd og skriver eventyret med støtte fra valgte ord.
Jeg har flere elever som strever med skriftlig engelsk, selv om leseforståelse foreligger. Jeg liker derfor å inkludere praktiske oppgaver som et alternativ til skriveoppgaver. Her kan elevene få dramatisere sitt eget skuespill og legge vekt på å fremheve valgte preposisjoner, adjektiv og verb.
Elevene kan også lage sin egen tegneserie med snakkebobler. Samme mål her, å få frem forståelse, bruk og anvende lært kunnskap.
Digital tegneserie:
Her kan elevene prøve seg med å lage "hurtige" tegneserier og sette inn sine egne bobler med tekst.
Dette for å få nok tid til å gjennomføre oppgaven. Igjen, denne siden har lisenser som gjør at de kan bruke tegneserien de lager.
Kommentarer
Legg inn en kommentar