Gå til hovedinnhold

Flipped Classroom

Jeg underviser i 3. og 4.klasse. Jeg har ikke prøvd konseptet Flipped classroom, også kjent som omvendt klasserom på norsk, i mine fag. Jeg har lite erfaringer med lavere trinn, men vil anta at en effektiv bruk av Flipped Classroom gjerne starter i de øverste trinnene ved småtrinnet. Her begynner flere elever å bli mer selvstyrte og mottakelig for instrukser på en gjørende måte. Jeg har derfor laget et refleksjonsnotat som går på selve bruken av Flipped Classroom-konseptet.

Ved Flipped Classroom vil det si å skulle jobbe med faginnholdet hjemme og sammen diskutere og "gjøre leksene" på skolen. Ofte forbinder man video med Flipped Classroom. Ved å la elevene gå gjennom undervisnings-stoffet på forhånd, skapes det unike muligheter for grundigere praktiske og sosiokulturelle muligheter på skolen. En lærer kan her få gode muligheter til grundigere evaluering og vurdering. Man kan også si at man forflytter noe av "rettingen" av elevarbeid, til selve økten sammen med elevene, gjennom observasjoner.

Ved Flipped Classroom er det selvsagt ulike elementer man skal være obs på. Det hele starter med video og innhold her. Får elevene gode nok videoer, instrukser og fagstoff presentert? Er det samkjøringer mellom lærere som gjør at man er obs på lengder og mengder for elevene? Det sies at gode videoer gjerne har en lengde på 3-5 minutter. Her skal man bake inn mye godt stoff som skal presenteres på en ryddig, motiverende og effektiv måte. Det vil være svært trøttende for så unge elever å skulle se flere snutter på 10 minutter +. Jeg tror også det ville vært ekstra frustrerende å ikke få hjelp der og da, om det nye var for overveldende og vanskelig å forstå. Her gjelder det å jobbe variabelt og tilby små drypp med både tekst, film og andre oppgaver som kan gjøres. Det vil også være en motiverende bieffekt å sette sammen disse filmene ved å filme seg selv. Elevene får en annen tilhørighet ved at de ser læreren snakke om stoffet.

I en tenkt undervisnings-økt vil det være naturlig å sende ut en video med instruksjon av emne og eventuelt en video nummer to med en forklaring rundt temaet.
Hensikten her er å vekke forståelse og kunnskap hos eleven. For meg ville det vært naturlig å bruke ScreenCasto-matic. Et gratis program som gjør det mulig å filme det som skjer på skjermen, men også deg selv samtidig, om du skulle ha behov for det. Videre ville jeg klippet til denne videoen, dersom behov, i iMovie. Her kan jeg lett laste den opp på en YouTube-konto hvor jeg kan sette filmen til adgang med link. Denne linken vil jeg legge ut på elevenes OneNote, slik at de hele tiden har en og samme plattformen å forholde seg til. Elevene får nå mulighet til å se dette. Rett etter skolen, etter fotballtreningen eller når det ellers måtte passe. Jeg bruker til vanlig en check box i OneNote, som eleven må tikke av etter oppgaven er fullført. På denne måten vil jeg ha oversikt over hvem som faktisk gjør denne økten hjemme. Deretter skal de ta dette nye som de har sett og smakt på, tilbake i klasserommet og diskutere, snakke og utføre sammen med sine medelever. Det vil her være naturlig å føre en sosiokulturell læringsmodell. Læreren får både i oppgave å veilede og observere, mens andre elever vil fungere som en mediterende hjelper for gruppen sin.

Jeg syntes konseptet virker spennende og nytenkende, selv om konseptet har vært brukt i flere år.
Det gir mulighet til å undervise på en helt annen måte. Jeg tror mye handler om å gidde, tørre og ønske.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Læring i en digital tid

kilde:  http://www.mobilevillage.com/cheaper-ipad-2018-ipad-vs-2017-ipad/ Arbeidskrav 4, oppgave 1. Noe som opptar meg ved læring i en digital tid, er rett og slett voksnes/ læreres bevisste bruk av digitale verktøy. Når blir for mye for mye, når er det for lite i bruk? Jeg jobber på en barneskole hvor bruken er nokså høy når det kommer til digitale ressurser. Elevene har hver sin iPad eller PC. Noen klasser er svært strukturerte og har hatt en jevn innføring av bruk rundt digitale verktøy gjennom flere klassetrinn, mens andre klasser, gjerne med eldre lærere, ofte henger noe igjen. Jeg finner spesielt eldre kvinner noe mindre lærevillige til digitale verktøy. Er dette tilfeldig? Jeg har jobbet som lærer i noen få år, men er ikke selv kontaktlærer. Jeg er faglærer. I år har jeg tatt i bruk OneNote med mine elever og sakte, men sikkert, begynt å få en strukturert gjennomføring av programmet. Som faglærer er jeg innom flere forskjellige trinn og ser elever som hadd...

Åpent innhold

Engelskundervisning 4.trinn Mål:  forstå hovedinnholdet i rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger lage egne tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur forstå preposisjon, verb og adjektiv På forhånd har vi hatt undervisning og innføring av både eventyr, sanger og grammatikk.  Elevene skal nå avslutningsvis gjøre denne tenkte oppgaven som en oppsummering av de ulike målene.  Åpent innhold: Elevene skal høre og lese et lite eventyr og streke under med ulike farger hvor de finner preposisjoner, verb og adjektiv. Her er jeg nøye med å finne film og tekst som hører sammen.  Ved bruk av åpent innhold bør man være kritiske til hva man bruker. Man må være nøye med å se gjennom at innholdet faktisk stemmer overens med tittel, bilder og tekst. Spesielt med unge elever bruker jeg gjerne innhold fra nettsteder beregnet for undervisning. Jeg bruker ofte materialer fra Learn English kids, som er en undervisningside. Her er det my...

Resultat formativ test

Jeg valgte å utføre en Kahoot for 6.trinn i mat og helse. Testen skal gjennomføres i gruppe og være en gøyal repeterende test over viktigheten med bevisste valg ved kjøkkenet og med rett bruk av redskaper og hygiene. Testen skal utføres i grupper. Her ser dere utvalg av testen som består av seriøse, viktig spørsmål og svar, men også med humor og tull. Det må rulleres i gruppen hvem som går frem til pcen for å svare. Kahoot er veldig kjekt for denne aldersgruppen. Det er gøy med musikk, nedtelling og med gitte svaralternativer. Det er også et selvforklarende program for læreren å lage testen i. Det er så lettvint å lage til egne tester, samt lime inn bilder og variere hele testen med diagram, to eller flere alternativer osv. Man må ha lite kunnskap om digitale programmer for å lykkes i Kahoot. Praktiske fag er nok fag man prioriterer lite å bruke underveisvurdering i, i form av tester som for eksempel Kahoot. Elevene derimot synes dette er en motiverende måte å ha under...