Formativ test 1:
Jeg tar for meg å gjennomføre en formativ test for 4.klasse i engelskundervisningen om preposisjoner, verb og an or a.
Dette for å se om det er noe felles elevene strever med forståelsen av eller om vi er på rett vei og kan innføre enda et element i perioden vi skal gjennom, nemlig bevisst bruk av dette under komponering av egne tekster.
Elevene skal etter endt periode ha jobbet seg mot disse målene:
Elevene jobber med målene:
Jeg tar for meg å gjennomføre en formativ test for 4.klasse i engelskundervisningen om preposisjoner, verb og an or a.
Dette for å se om det er noe felles elevene strever med forståelsen av eller om vi er på rett vei og kan innføre enda et element i perioden vi skal gjennom, nemlig bevisst bruk av dette under komponering av egne tekster.
Elevene skal etter endt periode ha jobbet seg mot disse målene:
- bruke digitale ressurser og andre hjelpemidler i utforsking av språket
- bruke enkle lytte- og talestrategier
- forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i
- forstå hovedinnholdet i enkle tekster om kjente emner
- bruke digitale verktøy for å hente informasjon og eksperimentere med å skape tekst
Testen skal ha en motiverende effekt, men også gi en oversikt over temaer som elevene mestrer eller trenger ekstra innføring i. Testen skal bestå av lytte-oppgaver, avkrysning og spørsmål med svar i form av fritekst. Det vil gi en pekepinn på om elevene har språkforståelse og om elevene kan bruke enkle lytte-strategier. Videre vil testen bestå av en tekst vi har gått gjennom felles i klassen tidligere. Her skal elevene finne og skrive ned de ulike preposisjonene, verbene og bruken av an or a.
Fallgruver vil være nøyaktighet av testingen. Hvor mye kan faktisk eleven? Gjetter eleven seg til svaret? Ved å variere svaralternativene med både avkrysning, lytting og fritekst, vil jeg få testen til å unngå ren tipping fra elevens side, men fortsatt være en motiverende faktor for eleven.
Siste del av tema-perioden skal elevene produsere sin egen tekst med bevisst bruk av lært grammatikk. Dette skal gjøres ved hjelp av Book Creator hvor elevene kan lime inn bilder, figurer og annet de måtte ønske fra googlesøk, Stairs online, Salaby, etc.
Formativ test 2:
Jeg tar for meg å teste 8.trinn i Kunst og Håndverksfaget, underveis i oppgaven om animasjon.
Dette for å motivere elevene til å ta i bruk elementene vi har hatt opplæring i og som gjør et sluttprodukt mer profesjonelt og funksjonelt. Den er ment som en reflekterende test, hvor elevene må tenke gjennom hva de har brukt så langt, hvorfor og hvordan.
Elevene jobber mot disse målene:
- bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
- tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler
- beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
- vurdere funksjonell innredning av rom, stil og smak og visualisere egne løsninger
Testen skal inneholde svaralternativer, filmsnutter og svar med fritekst.
Elevene får derfor også sett visuelle eksempler på gjennomgåtte teknikker og programmer i bruk. Dette vil for eksempel være hvor mye fast avstand ved fotografering/filming av objektene har å si. Bevisst bruk av lys og skygge. Bevisst valg rundt lyd, filter og annen digital redigering i etterkant av opptakene. Elevene må reflektere over hvilke elementer de har tatt med og hvorfor de har valgt disse. Ved å få elevene til å reflektere, se direkte konsekvenser og eksempler på bruk av elementene vi har gått gjennom på forhånd, håper jeg dette skal vekke videre motivasjon til å jobbe mot sluttproduktet med klar visjon på hvordan utfallet kan bli med bevisst bruk av kunnskapen som har blitt lært.
Fallgruver her er at elevene mister troen på at de skal oppnå samme resultat. At de får et inntrykk av at de visuelle eksemplene er "så mye bedre" enn hva de føler selv de har prestert. Det kan være vanskelig for elevene å se for seg sitt eget ferdig produkt.
En annen fallgruve er digitale ferdigheter utover de som er blitt opplært. Mange elever idag har digitale programmer som hobby og kan derfor mye mer enn hva som blir gjennomgått i klasserommet. Kan dette føre til bevisste forskjeller i klasserommet?
Formativ test 3:
Jeg tar for meg en formativ test i faget mat og helse 6. trinn. Her vil jeg lage til en gruppetest i form av Kahoot med fokus på målene for gitt periode.
- vurdere hva god måltidsskikk innebærer
- følge oppskrifter
- vurdere, velge og handle miljøbevisst
Testen vil bestå av ulike svaralternativer der gruppene må velge rett, gitt svaralternativ.
De vil få presentert både filmsnutt, bilder og tekst.
Testen er ment som en gruppeoppgave hvor gruppen MÅ diskutere før de kan svare. Det er ikke ETT bestemt gruppemedlem som bare kan trykke i vei. Det vil være seriøse, morsomme og teite spørsmål. for å skape variasjon og motivasjon. Det er en formativ test som gjerne har en underbyggende medierende-hjelper funksjon, da gruppene er satt sammen etter ulike nivåer i klassen.
Fallgruver her er om læreren har tilstrekkelig kjennskap til elevenes ferdigheter på kjøkkenet.
Det må sikres at det blir en gruppeoppgave og ikke ett gruppemedlem som trykker i vei for å svare hurtigst mulig, som jo er et kjent "must" i Kahoot.
Kommentarer
Legg inn en kommentar