Gå til hovedinnhold

Digital vurdering

Arbeidskrav 5

I modul 5 har vi gått gjennom hva, hvorfor og hvordan digital vurdering er og kan gjøre.
Jeg så tidlig at dette er lagt opp til spesielt VGS og høyere utdanning. Jeg ble med ett mer engasjert når Rolf-Anders Moldeklev la frem sin arbeidsmetode for 7.klasse, selv om dette også er en metode som egner seg best for de eldre elevene, gjerne fra 7. klasse og oppover.
Videre fikk vi gjennomgang av hvordan Silje Aspeflaten bruker OneNote. Dette programmet har jeg selv nettopp begynt å bruke og tar med meg flere tips herfra til bruk under formativ og summativ vurdering for oss som jobber med 1.-4.klasse.

Jeg har ikke gjennomført digital vurdering før, så her legger jeg opp til et tenkt og mulig undervisningsopplegg rundt vurdering ved hjelp av digitale verktøy.

Jeg har valgt å ta utgangspunkt i engelskfaget på 4.trinn.
Kompetansemålene jeg har laget et undervisningsopplegg til er:

skriftlig: 
bruke digitale ressurser og andre hjelpemidler i utforsking av språket
samtale om eget arbeid med å lære engelsk

muntlig: 
bruke enkle lytte- og talestrategier
lytte til og forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i


Elevene skal gjennom video, lytting og tale tilegne seg kompetanse om preposisjoner. Innføring av temaet begynner med en lek, hvor læreren sier "sit under your desk" "put your hands on your desk" "put your shoe in your bag". - Dette er i tillegg en gøyal lek for elevene, som stimulerer til motivasjon og engasjement i klasserommet.

Når leken er gjenomført skriver jeg ned preposisjonene på tavla og spør elevene om de vet hva disse er på norsk. Noen elever kjenner nok igjen begrepene fra norskundervisningen og vet at de kalles preposisjoner. Videre forteller jeg hva disse ordene er og hvorfor man bruker de. Vi går deretter gjennom YouTube-sanger hvor elevene raskt kan synge med for å si preposisjonene ut høyt.

Deretter skal elvene få gå ut i skolegården med iPaden og filme i grupper. Hver gruppe får tildelt 3 preposisjoner. Det er opp til gruppen og finne ut hvordan de skal løse preposisjonen. Elevene kan dele filer med AirDrop, slik at alle på gruppen får satt inn filmsnutten i OneNote. Det er viktig å få frem at alle elevene må være med på minst 1 preposisjon og at de må si en hel setning som inkluderer preposisjonen. Her har YouTube-sangene vi har sunget til forhåpentligvis hatt en positiv innvirkning på hvordan man kan bruke preposisjonen i en hel setning.

Inne i OneNote ligger det også klart et skjema hvor de skal sette inn riktig preposisjon. Dette fylles ut individuelt etter at alle elevene har levert inn filmsnutten. Her kan læreren få underveisvurdering og hjelpe elevene individuelt, eller se om det er noen preposisjoner som viser seg felles vanskelige.

Når temaet nærmer seg ferdig ønsker jeg å ta i bruk Kahoot som sluttvurdering. Her vil jeg inkludere tilfeldige filmer fra elevgruppene, for mer tilhørighet og en visualisering av at det arbeidet de legger ned underveis i et tema kan ha stor nytte ved senere anledninger.

Fordeler med dette undervisningsopplegget er at det tar for seg ikke bare teoretisk tilnærming av temaet, men også fysisk og praktisk. Her får man hentet med seg flere elever. Man kan også som lærer få gjennomgått deler av undervisningen som skjer ute i skolegården, mer nøye, ved å ha muligheten til å spille av og se alle elevene i aksjon.

Mulige fallgruver og utfordringer ved dette undervisningsopplegget er om det er tilstrekkelig med underveisvurderinger til at elevene som finner engelskfaget utfordrende, faktisk har fått den hjelpen videre de har trengt, for å oppnå kompetansemålene. Er det fare for at de mest utadvendte elevene får for stor plass i både Kahooten og filmsnuttene?



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Læring i en digital tid

kilde:  http://www.mobilevillage.com/cheaper-ipad-2018-ipad-vs-2017-ipad/ Arbeidskrav 4, oppgave 1. Noe som opptar meg ved læring i en digital tid, er rett og slett voksnes/ læreres bevisste bruk av digitale verktøy. Når blir for mye for mye, når er det for lite i bruk? Jeg jobber på en barneskole hvor bruken er nokså høy når det kommer til digitale ressurser. Elevene har hver sin iPad eller PC. Noen klasser er svært strukturerte og har hatt en jevn innføring av bruk rundt digitale verktøy gjennom flere klassetrinn, mens andre klasser, gjerne med eldre lærere, ofte henger noe igjen. Jeg finner spesielt eldre kvinner noe mindre lærevillige til digitale verktøy. Er dette tilfeldig? Jeg har jobbet som lærer i noen få år, men er ikke selv kontaktlærer. Jeg er faglærer. I år har jeg tatt i bruk OneNote med mine elever og sakte, men sikkert, begynt å få en strukturert gjennomføring av programmet. Som faglærer er jeg innom flere forskjellige trinn og ser elever som hadd...

Åpent innhold

Engelskundervisning 4.trinn Mål:  forstå hovedinnholdet i rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger lage egne tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur forstå preposisjon, verb og adjektiv På forhånd har vi hatt undervisning og innføring av både eventyr, sanger og grammatikk.  Elevene skal nå avslutningsvis gjøre denne tenkte oppgaven som en oppsummering av de ulike målene.  Åpent innhold: Elevene skal høre og lese et lite eventyr og streke under med ulike farger hvor de finner preposisjoner, verb og adjektiv. Her er jeg nøye med å finne film og tekst som hører sammen.  Ved bruk av åpent innhold bør man være kritiske til hva man bruker. Man må være nøye med å se gjennom at innholdet faktisk stemmer overens med tittel, bilder og tekst. Spesielt med unge elever bruker jeg gjerne innhold fra nettsteder beregnet for undervisning. Jeg bruker ofte materialer fra Learn English kids, som er en undervisningside. Her er det my...

Resultat formativ test

Jeg valgte å utføre en Kahoot for 6.trinn i mat og helse. Testen skal gjennomføres i gruppe og være en gøyal repeterende test over viktigheten med bevisste valg ved kjøkkenet og med rett bruk av redskaper og hygiene. Testen skal utføres i grupper. Her ser dere utvalg av testen som består av seriøse, viktig spørsmål og svar, men også med humor og tull. Det må rulleres i gruppen hvem som går frem til pcen for å svare. Kahoot er veldig kjekt for denne aldersgruppen. Det er gøy med musikk, nedtelling og med gitte svaralternativer. Det er også et selvforklarende program for læreren å lage testen i. Det er så lettvint å lage til egne tester, samt lime inn bilder og variere hele testen med diagram, to eller flere alternativer osv. Man må ha lite kunnskap om digitale programmer for å lykkes i Kahoot. Praktiske fag er nok fag man prioriterer lite å bruke underveisvurdering i, i form av tester som for eksempel Kahoot. Elevene derimot synes dette er en motiverende måte å ha under...