Arbeidskrav 5
I modul 5 har vi gått gjennom hva, hvorfor og hvordan digital vurdering er og kan gjøre.
Jeg så tidlig at dette er lagt opp til spesielt VGS og høyere utdanning. Jeg ble med ett mer engasjert når Rolf-Anders Moldeklev la frem sin arbeidsmetode for 7.klasse, selv om dette også er en metode som egner seg best for de eldre elevene, gjerne fra 7. klasse og oppover.
Videre fikk vi gjennomgang av hvordan Silje Aspeflaten bruker OneNote. Dette programmet har jeg selv nettopp begynt å bruke og tar med meg flere tips herfra til bruk under formativ og summativ vurdering for oss som jobber med 1.-4.klasse.
Jeg har ikke gjennomført digital vurdering før, så her legger jeg opp til et tenkt og mulig undervisningsopplegg rundt vurdering ved hjelp av digitale verktøy.
Jeg har valgt å ta utgangspunkt i engelskfaget på 4.trinn.
Kompetansemålene jeg har laget et undervisningsopplegg til er:
skriftlig:
bruke digitale ressurser og andre hjelpemidler i utforsking av språket
samtale om eget arbeid med å lære engelsk
muntlig:
bruke enkle lytte- og talestrategier
lytte til og forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i
Elevene skal gjennom video, lytting og tale tilegne seg kompetanse om preposisjoner. Innføring av temaet begynner med en lek, hvor læreren sier "sit under your desk" "put your hands on your desk" "put your shoe in your bag". - Dette er i tillegg en gøyal lek for elevene, som stimulerer til motivasjon og engasjement i klasserommet.
Når leken er gjenomført skriver jeg ned preposisjonene på tavla og spør elevene om de vet hva disse er på norsk. Noen elever kjenner nok igjen begrepene fra norskundervisningen og vet at de kalles preposisjoner. Videre forteller jeg hva disse ordene er og hvorfor man bruker de. Vi går deretter gjennom YouTube-sanger hvor elevene raskt kan synge med for å si preposisjonene ut høyt.
Deretter skal elvene få gå ut i skolegården med iPaden og filme i grupper. Hver gruppe får tildelt 3 preposisjoner. Det er opp til gruppen og finne ut hvordan de skal løse preposisjonen. Elevene kan dele filer med AirDrop, slik at alle på gruppen får satt inn filmsnutten i OneNote. Det er viktig å få frem at alle elevene må være med på minst 1 preposisjon og at de må si en hel setning som inkluderer preposisjonen. Her har YouTube-sangene vi har sunget til forhåpentligvis hatt en positiv innvirkning på hvordan man kan bruke preposisjonen i en hel setning.
Inne i OneNote ligger det også klart et skjema hvor de skal sette inn riktig preposisjon. Dette fylles ut individuelt etter at alle elevene har levert inn filmsnutten. Her kan læreren få underveisvurdering og hjelpe elevene individuelt, eller se om det er noen preposisjoner som viser seg felles vanskelige.
Når temaet nærmer seg ferdig ønsker jeg å ta i bruk Kahoot som sluttvurdering. Her vil jeg inkludere tilfeldige filmer fra elevgruppene, for mer tilhørighet og en visualisering av at det arbeidet de legger ned underveis i et tema kan ha stor nytte ved senere anledninger.
Fordeler med dette undervisningsopplegget er at det tar for seg ikke bare teoretisk tilnærming av temaet, men også fysisk og praktisk. Her får man hentet med seg flere elever. Man kan også som lærer få gjennomgått deler av undervisningen som skjer ute i skolegården, mer nøye, ved å ha muligheten til å spille av og se alle elevene i aksjon.
Mulige fallgruver og utfordringer ved dette undervisningsopplegget er om det er tilstrekkelig med underveisvurderinger til at elevene som finner engelskfaget utfordrende, faktisk har fått den hjelpen videre de har trengt, for å oppnå kompetansemålene. Er det fare for at de mest utadvendte elevene får for stor plass i både Kahooten og filmsnuttene?
I modul 5 har vi gått gjennom hva, hvorfor og hvordan digital vurdering er og kan gjøre.
Jeg så tidlig at dette er lagt opp til spesielt VGS og høyere utdanning. Jeg ble med ett mer engasjert når Rolf-Anders Moldeklev la frem sin arbeidsmetode for 7.klasse, selv om dette også er en metode som egner seg best for de eldre elevene, gjerne fra 7. klasse og oppover.
Videre fikk vi gjennomgang av hvordan Silje Aspeflaten bruker OneNote. Dette programmet har jeg selv nettopp begynt å bruke og tar med meg flere tips herfra til bruk under formativ og summativ vurdering for oss som jobber med 1.-4.klasse.
Jeg har ikke gjennomført digital vurdering før, så her legger jeg opp til et tenkt og mulig undervisningsopplegg rundt vurdering ved hjelp av digitale verktøy.
Jeg har valgt å ta utgangspunkt i engelskfaget på 4.trinn.
Kompetansemålene jeg har laget et undervisningsopplegg til er:
skriftlig:
bruke digitale ressurser og andre hjelpemidler i utforsking av språket
samtale om eget arbeid med å lære engelsk
muntlig:
bruke enkle lytte- og talestrategier
lytte til og forstå betydningen av ord og uttrykk ut fra sammenhengen de er brukt i
Elevene skal gjennom video, lytting og tale tilegne seg kompetanse om preposisjoner. Innføring av temaet begynner med en lek, hvor læreren sier "sit under your desk" "put your hands on your desk" "put your shoe in your bag". - Dette er i tillegg en gøyal lek for elevene, som stimulerer til motivasjon og engasjement i klasserommet.
Når leken er gjenomført skriver jeg ned preposisjonene på tavla og spør elevene om de vet hva disse er på norsk. Noen elever kjenner nok igjen begrepene fra norskundervisningen og vet at de kalles preposisjoner. Videre forteller jeg hva disse ordene er og hvorfor man bruker de. Vi går deretter gjennom YouTube-sanger hvor elevene raskt kan synge med for å si preposisjonene ut høyt.
Deretter skal elvene få gå ut i skolegården med iPaden og filme i grupper. Hver gruppe får tildelt 3 preposisjoner. Det er opp til gruppen og finne ut hvordan de skal løse preposisjonen. Elevene kan dele filer med AirDrop, slik at alle på gruppen får satt inn filmsnutten i OneNote. Det er viktig å få frem at alle elevene må være med på minst 1 preposisjon og at de må si en hel setning som inkluderer preposisjonen. Her har YouTube-sangene vi har sunget til forhåpentligvis hatt en positiv innvirkning på hvordan man kan bruke preposisjonen i en hel setning.
Inne i OneNote ligger det også klart et skjema hvor de skal sette inn riktig preposisjon. Dette fylles ut individuelt etter at alle elevene har levert inn filmsnutten. Her kan læreren få underveisvurdering og hjelpe elevene individuelt, eller se om det er noen preposisjoner som viser seg felles vanskelige.
Når temaet nærmer seg ferdig ønsker jeg å ta i bruk Kahoot som sluttvurdering. Her vil jeg inkludere tilfeldige filmer fra elevgruppene, for mer tilhørighet og en visualisering av at det arbeidet de legger ned underveis i et tema kan ha stor nytte ved senere anledninger.
Fordeler med dette undervisningsopplegget er at det tar for seg ikke bare teoretisk tilnærming av temaet, men også fysisk og praktisk. Her får man hentet med seg flere elever. Man kan også som lærer få gjennomgått deler av undervisningen som skjer ute i skolegården, mer nøye, ved å ha muligheten til å spille av og se alle elevene i aksjon.
Mulige fallgruver og utfordringer ved dette undervisningsopplegget er om det er tilstrekkelig med underveisvurderinger til at elevene som finner engelskfaget utfordrende, faktisk har fått den hjelpen videre de har trengt, for å oppnå kompetansemålene. Er det fare for at de mest utadvendte elevene får for stor plass i både Kahooten og filmsnuttene?
Kommentarer
Legg inn en kommentar